Kötöttpályán Sorry, your browser does not support inline SVG.

HÉV-történelem

  • Budaörs

    • 1914. Szt. Gellért tér-Budaörs-Törökbálint, Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
    • 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
    • 1963. HÉV megszűnik, villamosvonalként üzemel (41V) tovább Budaörs vá-ig 1973-ig
    Budaörsi villamos vá. Forrás: hampage.hu
    Budaörsi villamos vá. Forrás: hampage.hu

    Csepel

    • 1912-1978. Pesterzsébet-Csepel
    • 1951- Boráros tér - Csepel
    • 1959–1965 Csepel–Hárosi iskola rövid életű viszonylat.
    Csepel HÉV járműtelep, 2016.10.14., Sör és Sín
    Csepel HÉV járműtelep, 2016.10.14., Sör és Sín

    Csömör

    • 1888. Keleti pu.-Rákosfalva-Cinkota: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
    • 1900. Cinkota-Csömör-Kistarcsa-Kerepes
    • 1911-től már csak szárnyvonalnak számít
    • Ma már csak a Cinkota és Csömör közötti szakaszon van forgalom, Cinkota és Kistarcsa csak üzemi kapcsolat.
    Nosztalgia szetelvény Csömör és Kistarcsa között, Sör és Sín
    Nosztalgia szerelvény Csömör és Kistarcsa között, Sör és Sín

    Esztergom

    • 1895. Budapest- Esztergom (Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV Rt.)
    • 1931. A MÁV kezelésébe kerül (a mai 2-es vonal)
    HÉV és az esztergomi vonat a Margit-hídnál. Forrás: 1.bp.blogspot.com
    HÉV és az esztergomi vonat a Margit-hídnál. Forrás: 1.bp.blogspot.com

    Gödöllő

    • 1888. Keleti pu.-Rákosfalva-Cinkota: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
    • 1900. Cinkota-Csömör-Kistarcsa-Kerepes
    • 1911. Kerepes-Mogyoród-Gödöllő, Cinkota- Kistarcsa:
      így létrejött a mai nyomvonalán a gödöllői viszonylat: Budapest-Cinkota-Kerepes-Mogyoród-Gödöllő
    • 1911. A vonal villamosítása
    • 1970. Keleti pu. és az Örs vezér tere közti szakasz megszűnik.
    • 1911. Rákospalota-Veresegyháza- Gödöllő HÉV, villamosított
    • 1914. Átveszi a MÁV
    • 1970. Felszámolják a Veresegyháza-Gödöllő szakaszt (MÁV 72-es vonal)
    Nosztalgia szetelvény Gödöllőn, Sör és Sín
    Nosztalgia szerelvény Gödöllőn , Sör és Sín
    Nosztalgia szetelvény Gödöllőn, Sör és Sín
    Nosztalgia szerelvény Gödöllőn , Sör és Sín

    Nagytétény

    • 1899. Szt. Gellért tér- Budafok-Háros vá., Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
    • 1909. Budafok-Háros vá.- Nagytétény
    • 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
    • 1963- tól villamosvonalként üzemel (43V)
    Nagytétény vá. Forrás: IHO
    Nagytétény vá. Forrás: IHO

    Óbuda vá.

    • 1929. Összekötő vágány a szentendrei HÉV-vonal és az esztergomi MÁV-vonal között.
    • Jellemzően teherforgalom zajlott a vonalon
    • 1969-ig időnként személyforgalom is volt (Margit-híd - Óbuda vá.)
    • Az összekötő vágányt már csak ritkán, vasútüzemi célokra használják
    Óbuda vá. Forrás: vasutallomasok.hu
    Óbuda vá. Forrás:vasutallomasok.hu

    Pesterzsébet

    • 1912. Csepel-Pesterzsébet: a soroksári vonalból ágazott ki Pesterzsébet-Felső után
    • 1959. új hurokvégállomás a Határ út és Gubacsi út sarkán.
    • 1978. a vonal megszüntetése
    Gubacsi-híd. Forrás: csepel.info
    Gubacsi-híd. Forrás: csepel.info

    Rákospalota

    • 1913. (Keleti pu.- Sashalom/Nagyicce-) Rákosszentmihály- Rákospalota
    • 1953. Rákosszentmihály- Rákospalota szakasz villamosvonalként üzemel tovább (69V)
    A BURV egyik kocsija a H-vonalon. Forrás: IHO/bpxv.blog.hu
    A BURV egyik kocsija a H-vonalon. Forrás: IHO/bpxv.blog.hu"

    Rákosszentmihály

    • 1911. (Keleti pu.-) Sashalom/Nagyicce- Rákosszentmihály
    • 1970. Megszüntetés. Nagyon rövid szakasz maradt meg, amit üzemi célokra használnak.
    A vonal maradványa,Sör és Sín
    A vonal maradványa,Sör és Sín

    Soroksár

    • 1887. Közvágóhíd- Dunaharaszti: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
    • 1892. Dunaharaszti- Soroksár
    • 1910. Villamosítás: Közvágóhíd- Dunaharaszti
    • 1938. Villamosítás: Dunaharaszti- Szigetszentmiklós
    • 1946. Villamosítás: Szigetszentmiklós-Tököl
    • 1976. Villamosítás: Tököl-Ráckeve
    Dunaharaszti. Forrás:dhbiblio.hu
    Dunaharaszti. Forrás:dhbiblio.hu

    Szentendre

    • 1888. Filatorigát-Szentendre: gőzvontatás, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (1889-től Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. )
    • 1895. A vonal meghosszabbítása a Bem (Pállfy) térig
    • 1914. A vonal villamosítása
    • 1937. A vonal meghosszabbítása a Margit-hídig
    • 1972. A vonal meghosszabbítása a Batthyány térig, a Margit-hidi megálló föld alá helyezése
    • 1981. Új állomás Békásmegyeren, békásmegyeri betétjárat indítása
    Pomáz 1910 k. Forrás:egykor.hu
    Pomáz 1910 k. Forrás:egykor.hu

    Taksony

    • 1944. Szárnyvonal személyszállítással: összeköttetés a ráckevei HÉV és a Budapest–Kelebia MÀV-vonal között
    • 1976. Személyszállítás megszüntetése, ekkortól csak üzemi forgalom
    HÉV-gőzmozdony Taksonyon. Forrás: ik435t.freeweb.hu
    HÉV-gőzmozdony Taksonyon. Forrás: ik435t.freeweb.hu

    Törökbálint

    • 1914. Szt. Gellért tér-Budaörs-Törökbálint, Budapest-Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV)
    • 1942. Új belső végállomás: Móricz Zs. körtér
    • 1963. Megszüntetés
    Törökbálint. Forrás:kerthelyseg.hu
    Törökbálint. Forrás:kerthelyseg.hu

    Vác

    • 1911. Rákospalota-Veresegyháza- Vác HÉV, villamosított
    • 1914. Átveszi a MÁV
    • 1970. Új végállomás: Nyugati pu.: a mostani 71-es MÁV-vonal
    Veresegyház Forrás:bpxv.blog.hu
    Veresegyház Forrás:bpxv.blog.hu
  • HÉV-vonalak 1950.

    • Pesterzsébet–Csepel
    • Közvágóhíd–Soroksár–Ráckeve
    • Közvágóhíd–Pesterzsébet-Csepel
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Gödöllő
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Cinkota-Csömör
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Sashalom–Rákosszentmihály
    • Nagyicce - Rákosszentmihály - Rákospalota, Széchenyi tér
    • Margit híd, budai hídfő–Békásmegyer-Szentendre
    • Margit híd, budai hídfő–Óbuda-Óbuda MÁV-állomás
    • Móricz Zs. körtér-Budafok-Budatétény-Nagytétény
    • Móricz Zs. körtér-Budaörs-Törökbálint

    Üzemeteltő: Fővárosi Helyi Érdekű Vasút(FHÉV ) (1949-1952)

    HÉV-vonalak 1958.

    • Boráros tér–Csepel
    • Pesterzsébet–Csepel
    • Közvágóhíd–Soroksár–Ráckeve
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Gödöllő
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Cinkota-Csömör
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Sashalom–Rákosszentmihály
    • Margit híd, budai hídfő–Békásmegyer-Szentendre
    • Margit híd, budai hídfő–Óbuda-Óbuda MÁV-állomás
    • Móricz Zs. körtér-Budafok-Budatétény
    • Móricz Zs. körtér-Budafok-Budatétény-Nagytétény
    • Móricz Zs. körtér-Budaörs
    • Móricz Zs. körtér-Budaörs-Törökbálint

    Üzemeteltő: MÁV Budapesti Elővárosi Vasút (1952-1958)

    HÉV-vonalak 1968.

    • Boráros tér–Csepel
    • Határ út–Csepel
    • Közvágóhíd–Soroksár–Ráckeve
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Gödöllő
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Cinkota-Csömör
    • Keleti pu.-Örs vezér tere–Sashalom–Rákosszentmihály
    • Margit híd, budai hídfő–Békásmegyer-Szentendre
    • Margit híd, budai hídfő–Óbuda-Óbuda MÁV-állomás

    Üzemeteltő: BKV (1968-2016)


történelem budapest gödöllő szentendre vác
Kapcsolódó saját tartalmak, megosztások: