Déli-budai HÉV-vonalak

1899 -ben adta át a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasutak (BBVV) Szent Gellért tér és Budafok között helyiérdekű villamosított vonalának első, egyvágányú szakaszát. Budafokon áramfejlesztő és kocsiszín épült. A többi HÉV-vonalhoz képest sűrűbben voltak a megállók. 1906-tól a BKVT tulajdonába került, de megőrizte a cég az önállőségát egészen 1917-ig, amikor beolvadt a BKVT leányvállalatába, a BHÉV-be.

Törökbálinti HÉV-végállomás. Forrás: kerthelyseg.hu
Törökbálinti HÉV-végállomás. Forrás: kerthelyseg.hu

A törzsvonal

  • 1909-ben kiépítették a második vágányt is ezen szakaszon.
  • A Gellért tér a Móricz Zs. körtér között a HÉV-szerelvények közös pályán haladtak a BKVT villamosaival , viszont a két cég járművei külön áramvezetéket használtak. Átmenetileg villamoskocsikat voltak kénytelenek bérelni, ill. több olyan időszak is volt, amikor Budafokig párhuzamos villamamos járatok is közlekedtek. Ezért a vonalhálázat egy részén a HÉV 1000 voltos hálózata helyett csak 550 V volt a veszültség, ezeken a szakaszokon a HÉV-kocsik csak lassaban tudtak közlekedni. 1899 és 1915 között, ill. 1962-ben a motorkocsihiány miatt előforult mozdonyvontatás is.
  • 1942-ben került át a belső végállomás a Móricz Zsigmond körtérre, ekkor készült el a gombaépület (váróterem, pénztár, áramátalakító, szolgálati helységek, üzlethelységek).
  • 1952-ben a BHÉV-et a MÁV veszi át, a budafoki vonalcsoport viszont a villamosvasúthoz kerül, de egyéni díjszabással, a kocsik színe is zöld marad, a járatokat számok helyett betûvel jelölték (B-Budatétény, D-Budafok Dózsa Gy. u., N-Nagytétény, T-Törökbálint, Ö-Budaörs, E-Kamaraerdő, V-Kelenvölgy). 1958-ban az újjáalakult BHÉV ismét kezelésébe vette a vonalat.
HÉV és villamos egymás mögött a Bartók B. úton. Forrás: villamosok.hu
HÉV és villamos egymás mögött a Bartók B. úton. Forrás: villamosok.hu
Budafok, Forgalmi telep, 1928. Forrás: fortepan.hu
Budafok, Forgalmi telep, 1928. Forrás: fortepan.hu

Vonalhosszabbítások

  • 1909-ben indult meg a Budafok és Nagytétény közötti új egyvágányú villamosított szakaszon a forgalom. 1954-ben Budafok és Budatétény között kiépült a második vágány.
  • 1914-ben megnyílt a Budafok elágazás-Budaörs-Törökbálint közötti kétvágányú villamosított szakasz. Már a második világháború előtt felmerült a vonalszakasz megszüntetése (alacsony kihasználtság, olcsóbb MÁV-tarifák). A háború után Kamaraerdő és Törökbálint között felszedték az egyik vágányt.
Nagytétényi járat a Móricz Zs. körtéren, 1957. Forrás: fortepan.hu
Nagytétényi járat a Móricz Zs. körtéren, 1957. Forrás: fortepan.hu

Előzmények, tervek

Eredetileg a vonal gőzvontatású lett volna, belső végállomását a Lánchídhoz, később a Rudasfürdőhöz tervezték. Már az 1910-es években Érdig tervezték hosszabbítani a nagytétényi vonalat, de végül nem lett belőle semmi. Később pedig Duna-parti vonalvezetéssel akartak Szentendrétől Nagytétényig egy maratoni hosszúságú HÉV-vonalat létrehozni – a terveket a a 2. világháború hiúsította meg.

A vég

  • 1963-tóla dél-budai HÉV-vonalak villamosvonalként üzemeltek tovább a Fővárosi Villamosvasút (FVV) kezelésében. A villamosok sűrűbben járták mint korábban a hévek, olcsóbb volt a tarifa, de a villamosokon nem volt fűtés és lasabbak is voltak. HÉV-ek 1000 voltos feszültségéről átálltak a villamosvonalakéra.
  • Nagytétény felé a 43-as villamos közlekedett 1983-ig , azóta csak Budafok, Városház térig járnak a villamosok. A budafoki iparvágányokat 1992-ig még kiszolgálták a vonal maradékáról, de a vágányokat végül elbontották, a pálya helyén kerékpárút épült.
  • Törökbálint és Budaörs között megszűnt a forgalom. A megmaradt szakaszon közlekedik a 41-es villamos, 1977-ig Budaörs, MÁV-állomásig, utána a Kamaraergőig. A felhagyott vonalrészeken felszedték a síneket.
43-as villamos. Forrás: 22.kerulet.ittlakunk.hu
43-as villamos. Forrás: 22.kerulet.ittlakunk.hu
Déli-budai villamos és HÉV a Móricz Zs. körtéren. Forrás: 22.kerulet.ittlakunk.hu
Déli-budai villamos és HÉV a Móricz Zs. körtéren. Forrás: 22.kerulet.ittlakunk.hu