Gödöllői HÉV-vonal

1888-ban adta át a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) a Keleti pu.- Rákosfalva- Cinkota közötti gőzvontatású egyvágányú vasútvonalát. 1889-ben a vonal üzemeltetését átvette az építtető cég leányvállalata, a Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV). 1900-ban nyílt meg a HÉV második gőzvontatású egyvágányú szakasza Cinkota-Csömör-Kistarcsa-Kerepes útvonalon.

HÉV-állomás egy régi gödöllöi képeslapon. Forrás:godolloimuzeum.hu
HÉV-állomás egy régi gödöllöi képeslapon. Forrás: godolloimuzeum.hu

A vonal fejlődése

1911-ben indult el a forgalom a harmadik, immár villamosított és kétvágányú szakaszon: Kerepes-Mogyoród-Gödöllő útvonalon.

1911-ben adták át a Cinkota- Kistarcsa villamosított szakaszt is, ekkortól a Keleti pu.-Cinkota-Kistarcsa- Gödöllő viszonylat a fővonal, a csömöri csak mellékvonal. A menetidő a gödöllői vasútállomástól a Keleti pályaudvarig 65 perc volt. Oda-vissza naponta 17-17 vonat közlekedett reggel 5 órától este 11 óráig, óránként egy szerelvény.

1911-ben sor került az első két szakasz villamosítására is. Kétvágányúsítják a régi vonalrészeket is.

Az első években a férőhelykihasználtság a 20%-ot sem érte el, de 1905-ben ugyanez a mutató már 50%. 1929-ben már ezen a a HÉV-vonalon utaztak a legtöbben (évi 9 millió utas), itt a legkorszerűbb beruzásai itt voltak a korszakban a BHÉV-nek. 1950-es évek végén már évi 27 millió utasa volt a vonalnak (ezzel a második legforgalmasabb HÉV volt).

1941-ben készült Kerepesi úti vasúti híd, így attól fogva megszűnt a MÁV és a HÉV-vonal szintbeni kereszteződése. Ugyanebben az évben bevezették Magyarországon a jobboldali közlekedést, de a vonalon a baloldali közlekedési rend megmaradt a mai napig hagyománytiszteletből.

1970-ben azonban a HÉV és a metró végállomása az Örs vezér tere két oldalára került át, a két vonal között nem létesült kapcsolat.

Mátyásföld-alsó HÉV-állomás. Forrás: vasutallomasok.hu
Mátyásföld-alsó HÉV-állomás. Forrás: vasutallomasok.hu
Keleti pu. HÉV-állomás. Forrás: gvkik.hu
Keleti pu. HÉV-állomás. Forrás: gvkik.hu

Felhagyott vonalszakaszok

A Csömör-Kerepesi szakasz vágányai megvannak még, járhatóak, de megszűnt rajtuk az utasforgalom. Üzemi forgalom van ritkán és néha bejárnak erre a nosztalgia szerelvények is.
Jelenleg (2019. novemberéig) munkanapokon napközben ismét van személyforgalom erre átmenetileg(?), Csömör és Kerepes között (Kistarcsán át) Desiro motorvonatok közlekednek.

Az Albertirsai út után kifelé haladó vágányt üzemi összeköttetési céllal hagyták meg 1970 után is: a gödöllői vonalcsoport 1904-óta itt áll kapcsolatban a MÁV vonalakkal a törökőri teherpályaudvaron keresztül. Ez a vontatóvágány egynyomú , és vonalvezetése nem teljesen azonos azzal, ahogy egykor a HÉV ment. A felsővezetéket a kilencvenes évek második felében (más források szerint viszont 2000-ben) szedték le.

A  MÁV-HÉV összekötő vágány felől befutott, dízelmozdony vontatta HÉV-szerelvény az Örs vezér terén. Kép: Sör és Sín, 2013.05.29.
A MÁV-HÉV összekötő vágány felől befutott, dízelmozdony vontatta HÉV-szerelvény az Örs vezér terén. Kép: Sör és Sín, 2013.05.29.

Tervek

Volt elképzelés az Aszódig történő meghosszabbításra, földmunkákat Aszód határáig el is végezték. Felmerült a HÉV Jászfényszaruig való elvezetése is, ill. meghosszabítása Veresegyházáig.

Már a vonal engedélyeztetésekor felmerült távolabbi jövőre nézve, hogy a vonal része legyen földalatti vasúti hálózatnak Tervbe is volt véve később a vonal földalatti bevezetése a Ferenciek teréig, de ez nem valósult meg.

Az eredeti tervek szerint a 2-es metrónak a Népstadion állomáson lett volna közös végállomása a gödöllői HÉV-vel, ezért itt négyvágányos, középperonos átszálló állomás épült. A HÉV-szerelvények a föld alól a Keleti pályaudvar üzemi területére mentek volna fel egy rámpán, és ott fordultak volna meg, egy másik rámpán visszatérve a föld alá. Az egyik rámpa egészen a 1990-es évekig megvolt. Az 1965-ös fejlesztési koncepció szerint a HÉV a föld alatt bejárt volna a Keleti pályaudvarig, vagy akár a Deák térig, a leendő kettes metró pedig a felszínen Nagyiccéig.

A legújabb, régi elgondolásokat felevenítő tervek szerint összekötésre kerül a gödöllői HÉV és az M2-es metró és szárnyvonal épül Rákoskeresztúrra.

 Nosztalgia HÉV a gödöllői végállomáson. Kép: Sör és Sín, 2013.02.16.
Nosztalgia HÉV a gödöllői végállomáson. Kép: Sör és Sín, 2013.02.16.