M4-es metró

2014. március 28-án nyílt meg a főváros negyedik metróvonala a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar között. A 4-es metró 452 milliárd forintból készült el 8 év alatt az Európai Unió jelentős támogatásával. A vonal hossza 7.4 km, 10 állomás található rajta, a menetidő 13 perc. 2015-től vezetőnélküli, automata üzemmódban járnak a szerelvények.

Szent Gellért téri metróállomás. Kép: Sör és Sín, 2014.04.03.
Szent Gellért téri metróállomás. Kép: Sör és Sín,2014.04.03.

Az első tervvariációk

  • 1972. Budafok/Kelenföld- Kálvin tér- Astoria. A Népstadion állomástól egy újabb vonal indult volna a Bosnyák tér érintésével Újpalotára.
  • Budafok- Kálvin tér- Blaha Lujza tér
  • 1976. Albertfalva- Móricz zs. körtér (M5)- Keleti pu.- Bosnyák tér- Újpalotai ltp.- Rákospalota, Szilas-patak (M3)
  • Albertfalva- Móricz zs. körtér (M5)- Keleti pu.- Bosnyák tér- Újpalotai ltp.
Metró tervek 1980. Forrás: docplayer.hu
Metró tervek 1980. Forrás: docplayer.hu

1990-es évek tervei

1988 nyarán vetődött fel először, hogy államadósság törlesztéseként szovjet közreműködéssel is épülhetne 4-es metróvonal. Az oroszok 1990 elején terveket szállítottak a Budaörs repülőtér - Bocskai út - Kálvin tér közötti szakasz építéséhez. A magyar kormány 1992- november 12-én döntött a 4-es vonal első (Etele tér - Kálvin tér közötti) szakaszának megépítéséről, 1992 végén nyilvános nemzetközi versenytárgyalást írt ki, de védül nem hirdettek győztest. A korszak metróterveiben fontos szempont volt, hogy az építkezés fejeződjön be az 1995(6)-re tervezett budapesti világkiállításig, ám ennek megrendezéséről végül lemondott a kormány.

Budapesti világkiállítás terveiből. Forrás: 24.hu
Budapesti világkiállítás terveiből. Forrás: 24.hu

Információk

A vonalon négykocsis Alstom szerelvények közlekednek, a 2005-ös tenderen 8 cég járművei indultak. A járműtelep a kelenföldi végállomásnál van, rendelkezik nagyvasúti kapcsolattal. A Kávin téren és a Keleti pályudvarnál lehet átszállni a piros és a kék metróra, de egyik helyen sincs vágánykapcsolat a többi metróvonallal. A Móricz Zs. körtér és a Szent Gellért tér között lehet visszafordítani a szerelvényeket, ha szükséges.

Mindegyik megállója akadálymentesített. Az állomások számos építészeti díjat, szavazást nyertek (pl. Építőipari Nívódíj, Architizer.com építészeti portál versenye, ). A vonalon állomásai nem funkcionálnak óvóhelyként, az építkezés során nem számoltak polgárivédelmi hasznosítással.

Kelenföldi kocsiszin. Kép: Sör és Sín, 2014.07.12.
Kelenföldi kocsiszin. Kép: Sör és Sín, 2014.07.12.

XXI. századi tervek

A korábbi elképzelések szerint a metró hosszabb nyomvonalon épült volna meg, ill. kész tervek voltak a továbbépítésre is. Jelenleg belátható időn belül nincs remény a vonal folytatására.

  • első lépcső: Kelenföldi pu.-Keleti pu
  • második lépcső: Keleti pu.-Bosnyák tér
  • harmadik lépcső: Kelenföldi pu.-Gazdagrét
  • negyedik lépcső: Bosnyák tér-Újpalota
M4-metró tervek. Forrás: index.hu
Forrás: index.hu
Móricz Zsigmond körtéri metróállomás. Kép: Sör és Sín, 2014.04.03.
Móricz Zsigmond körtéri metróállomás. Kép: Sör és Sín,2014.04.03.