Ráckevei HÉV-vonal

1887-ben adta át a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT)a Közvágóhíd és Soroksár között megépített első helyiérdekű gőzvontatású egyvágányú vasútvonalát, amelyet még ugyanebben az évben Dunaharasztiig meghosszabbítottak. 1889-ben a vonal üzemeltetését átvette az építtető cég leányvállalata, a Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV).

Dunaharaszti HÉV-állomás, 1907. Forrás: dunaharaszti-anno.hu/vatera.hu
Dunaharaszti HÉV-állomás, 1907. Forrás: dunaharaszti-anno.hu/vatera.hu

Előzmények, tervek

Eredetileg a városon belül könyebben megközelíthető Kálvin térre tervezték a belső végállomást. 1889-ben engedélyt kaptak a a Közvágóhíd és Boráros tér közötti szakasz megépítésére, de nem gőz-, hanem lóvontatással, végül ez a vonalrész nem épült meg. Később a vonalat Dömsöd, Tass érintésével Szalkszentmártonig, illetve Kalocsáig tervezték meghoszabbítani, de ezekből a tervekből nem lett semmi.

A vonal fejlődése

1892-től már Ráckevéig jártak a szerelvények. Ezt az új szakaszt a Haraszti Ráckevei Vasút (HRV) építette, de a BHÉV-vel közösen üzemeltette, például a BHÉV adta amozdonyokat. Ezen a vonalrészen kezdetben a teherszállításra helyezték a hangsúlyt, ritkábban jártak a vonatok mint a belső szakaszon. HRV különállása 1949-ben szűnt meg.

1897-ig kiépült Soroksárig a második vágány. 1909-ig villamosításra került a vonal Soroksárig, majd 1910-tól Dunaharasztiig; 1910-ig átmenetileg 550 voltos volt a hálózat, utána 1000 voltos.

Dunaharaszti–Szigetszentmiklós vonalszakaszt 1938-ban, a Szigetszentmiklós–Szigetszentmiklós Gyártelep vonalszakaszt 1943-ban állították villamos üzeműre. 1942-ben épült ki a második vágány Szigetszentmiklósig 1939-ben megszűnt a gőzvontatatás a még nem villamosított szakaszokon: dízel-elektromos, dízel járművek közlekedtek ekkortól.

1946-ra elkészült a Szigetszentmiklós- Tököl szakasz villamosítása 1960-ig épült ki a második vágány Szigetszenthalomig 1967-ig épült ki a második vágány Tökölig A vonal teljes villamosításáig Tökölön mozdonycsere volt, de 1959-től a Ráckevéig közlekedő járatokat végig dízelmozdony húzta. 1973-ban áthelyezésre került a végállomás a Közvágóhídnál, ekkortól járt a 2-es villamos is a közvágóhídig. 1976-ra elkészült a Tököl-Ráckeve szakasz villamosítása

Dunaharaszti HÉV-állomás, 1934. Forrás: vasutallomasok.hu
Dunaharaszti HÉV-állomás, 1934. Forrás: vasutallomasok.hu
Közvágóhíd HÉV-állomás, 1970-es évek. Forrás: kozlekedesiklub.blog.hu/
  Tim Boric
Közvágóhíd HÉV-állomás, 1970-es évek. Forrás: kozlekedesiklub.blog.hu/ Tim Boric
 Desiro és HÉV a H6-os vonalon. Forrás: vg.hu/MÁV
Desiro és HÉV a H6-os vonalon. Forrás: vg.hu/MÁV