BKVT V motorkocsi

1911-12 -ben a BKVT 80 db villamos motorkocsit szerzett be ebből a típusból a Ganztól, ill. a kistarcsai a Gép- és Vasútfelszerelési gyártól. A járművek eredeti pályaszáma: 1001-1080. Az 1000-es motorkocsik a BKVT leghosszabb, egyik legnagyobb tengelytávú, befogadóképességű, és legnehezebb kocsijai voltak. Erős motorjaiknak köszönhetően egy (később kettő) pótkocsit is könnyedén elvontattak. A kocsikon alsóvezetékes szedő is volt a belvárosi vonalszakaszokra.

BKVT V jellegrajza. Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.
BKVT V jellegrajza Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Műszaki adatok

  • Hossz: 10600 mm
  • Szélesség: 2270 mm
  • Tömeg: 15500 kg
  • Ülőhely: 33 db
  • Állóhely: 22 db
  • Teljesítmény: 2X75LE
  • Max. sebesség: 40 km/h
BKVT V villamos. Forrás: fortepan.hu
Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Információk

Először jellemzően a budai hegyvidéki vonalakon futottak, de az 1950-es évekig a nagykörúti vonalat is kiszolgálták. Az 1950-es évektől megjelennek az újpesti viszonylatokon is. 1958-61 között acélvázasították a típus járműveit, ekkor ülések is átrendezésre kerültek, innetől kezdve csak 20 fő foglalhatott helyet a műbőr borítású székeken. 1963-ban ikresítették a kocsik egy részét: 1900-al kezdő pályaszámokat kaptak.

A vég

A típus jelejtezésére 1978 és 1984 között került sor. Az utolsó ezres 1984. augusztus 31-én járt a 41-es vonalán. Néhány kocsi elkerülte a szétvágást. Az egyik a szentendrei múzeumban került kiállításra, két kocsi a zugligeti kemping bejáratánál áll. A Móricz Zsigmond körtéren és a Kőbánya-Kispest vasútállomás melletti autóbusz végállomásnál egy ideig sörözőként funkcinált az egy-egy jármű.

BKVT V szoborvillamos. Kép: Sör és Sín, 2012.01.28., Zugliget
Kép: Sör és Sín, 2012.01.28., Zugliget
BKVT V villamos. Kép: Sör és Sín, 2013.11.24., Széll Kálmán tér
Kép: Sör és Sín, 2013.11.24., Széll Kálmán tér