BVVV G és K villamos motorkocsi

1906 -ban a BVVV 30 db villamos motorkocsit szerzett be a Schlick-Nicholson gyártól: G-típus, 1911-12-ben újabb 60 darab járművet rendeltek: K-típus. A kocsik eredeti pályaszáma: 246-275, 376-435. A motorkocsik alsó- és felsővezetékes áramszedőkkel is el voltak látva. A K-típusnak más a tetőszerkezete és visszafogadtabb az eredeti fényezése.

BVVV K villamos. Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.
Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Műszaki adatok

  • Hossz: 9900 mm
  • Szélesség: 2220 mm
  • Tömeg: 11000 kg
  • Ülőhely: 28/27 db
  • Állóhely: 15/14 db
  • Teljesítmény: 2X35LE
  • Max. sebesség: 40 km/h
BVVV K villamos. Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.
Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Információk

A két világháború között új pályaszámokat (2600-2629, 2800-2859) és erősebb motorokat kaptak (2X70 LE). A 2800-as motorkocsik pótkocsival jellemzően a Nagykörúton közlekedtek az 1950-es évekig, utána főleg Újpesten. 1959-60-ban acélvázasítottak 20 db 2600-as járművet, a maradék tízet 1963-64-ben eladták Szegedre és Debrecenbe. A 2600-as kocsik a háború után először az óbudai, utána az újpesti, kispesti és angyalföldi viszonylatokon futottak.

A vég

A 2600-asok selejtezésére jellemzően 1978 és 1981 között, a 2800-asokére 1971 és 1977 között került sor. Négy felújított jármű a Közlekedési Múzeumhoz, ill. a szentendrei múzeumhoz került Egy kocsit egy hollandiai magángyűjtő vett meg 1985-ben, ami Amszterdamban időnként futott is mint nosztalgiajármű, 2004-ben visszakerült Budapestre. Ez a hazatért motorkocsi (2624 psz.) szokott közlekedni nosztalgiaforgalomban a fővárosban.

A 2624-es Amszterdamban. Forrás: villamosok.hu
A 2624-es Amszterdamban. Forrás: villamosok.hu
A 2624-es Budapesten. Kép: Sör és Sín, 2014.06.14., Határ út
A 2624-es Budapesten. Kép: Sör és Sín, 2014.06.14., Határ út