BVVV L villamos motorkocsi

1913 -ban a BVVV 50 db villamos motorkocsit szerzett be a Schlick-Nicholson gyártól, majd 1913-14-ben újabb 15 darab megrendelésére került sor, de ezeket gyártási problémák miatt csak 1924-25-ben tudta a BSzKRt. üzembehelyezni. A kocsik eredeti pályaszáma: 436-485, 486-500. A motorkocsik alsó- és felsővezetékes áramszedőkkel is el voltak látva.

BVVV K villamos. Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.
Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Műszaki adatok

  • Hossz: 9900 mm
  • Szélesség: 2190 mm
  • Tömeg: 11000 kg
  • Ülőhely: 27 db
  • Állóhely: 14 db
  • Teljesítmény: 2X35LE
  • Max. sebesség: 40 km/h
BVVV K villamos. Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.
Forrás: Fővárosi tömegközlekedés másfél évszázada III.

Információk

A két világháború között új pályaszámokat (2900-2949, 3000-3014) és erősebb motorokat kaptak (2X63.5 LE). A 2800-as motorkocsik pótkocsival jellemzően a Nagykörúton közlekedtek az 1950-es évekig, utána főleg Újpesten. A 2900-asokat 1960-62-ben, a 3000-seket 1966-68 ikresítették. A típus a háború után egy kis ideig a budai hegyi vonalakon, utána Kőbányán, végül a dél-pesti viszonylatokon közlekedett.

A vég

A típus selejtezésére jellemzően 1977 és 1981 között került sor. A két megmaradt jármű egyike (436 psz.) felújításra került és a fővárosban nosztalgiamenetken vesz részt. A másik túlélő kocsit először filmforgatásokon használták, majd egy hollandiai egyesületnek vette meg 1980as évekbenben, ami Amszterdamban időnként futott is mint nosztalgiajármű.

A 2924-es Amszterdamban. Forrás: villamosok.hu
A 2964-es Amszterdamban. Forrás: villamosok.hu
A 436-os Budapesten. Kép: Sör és Sín, 2010.03.26., Széll Kálmán tére
A 436-os Budapesten. Kép: Sör és Sín, 2010.03.26., Széll Kálmán tér