Az első budapesti villamoskocsik

1887. megérkezik a Siemens & Halske három járműve Budapestre: két motor- és egy pótkocsi, amik előtte 1883-ban már Mödlingben (Bécs mellett) üzemeltek. A villamosok 1000 mm-es nyomtávúak és alsóáramszedősök voltak. Eredetileg a két motorkocsi nyitott nyári szekrényű volt, Budapestre érkezésük elött zárt szekrényűre alakították át. Mivel fordítási lehetőség nem volt, a pótkocsis szerelvényt a pótkocsiból is lehetett vezetni.

Az egyik első budapesti villamoskocsi. Forrás: w5.siemens.com
Forrás: w5.siemens.com

Műszaki adatok

  • Hossz: 5540 mm
  • Ülőhelyek: 12/18 db
  • Feszültség: 145 V egyenáram
  • Teljesítmény: 15 LE
  • Max. engedélyezett sebesség: 10 km/h
  • Páyaszámok (később): 11-13
Az egyik első budapesti villamoskocsi 2. Forrás: indamail.hu (multidaru)Forrás:indamail.hu (multidaru)

A vég

1890-ben a járműveket átépítették normál nyomtávú pótkocsikká, 1892-94-ben a három pótkocsit motorkocsivá alakították. A két volt motorkocsit 1910. körül már leállították, a volt pótkocsit hivatalosan 1923-ban vonták ki a személyforgalomból