Ganz TM villamos motorkocsi ("Stuka")

1940-ben került bemutatásra a Ganz által gyártott négytengelyű forgóvázas kétírányú szóló villamostípus. Közlekedett ikermotorkocsiként és pótkocsival is. Ezeken a villamosokon volt először távműködésű ajtó Budapesten. A gyártás 1943-ig folytatódott, 75 db jármű került forgalomba.

Ganz TM villamos, 'Stuka'. Forrás: WikipediaGanz TM. Forrás: Wikipedia

Műszaki adatok

  • Hossz: 12600 mm
  • Ülőhelyek/állóhelyek: 30/35(56) db
  • Tömeg: 16375 kg
  • Teljesítmény: 2X42 LE
  • Max. sebesség: 50 km/h
  • Páyaszámok: 3600-3674

Újdonság volt, hogy a peron és az utastér között nem készült választófal. Járművekre szívóberendezést, tetőszellőzőt és elektromos fűtőberendezést is terveztek. A kocsik acélvázas ülőlapját és háttámláit barna marhabőrrel borított rugós betétekkel készítették.

Az 1950-es évektől alig volt található olyan kocsi, aminek az ajtaja működött volna. A középső ajtót általában egyáltalán nem használták; a szélsőket pedig átalakították kézi működtetésűre. Ekkoriban az ülések már falécesek, nem bőrborításúak.

Ganz TM villamos. Forrás: fortepan.hu
Ganz TM. Forrás:fortepan.hu

Ganz UZ

  • Hossz: 13500 mm
  • Ülőhelyek/állóhelyek: 20/73(102) db
  • Tömeg: 15250 kg
  • Teljesítmény: 4X50 LE

1958-59-ben készített a Ganz a 3600-as típus fő méreteivel rendelkező két aluminium villamost: 3710 és 3711 pályaszám. Az aluminiumból gyártott kocsik gyártási költségei magasak voltak, viszont könyebbek és ezáltal energiatakarékosabbak voltak acélvázas társaiknál, a korrózióval szembeni ellenállásuk olcsóbbá tette a karbantartásukat és javításukat. Nagyobb teljesítményű motort és új forgóvazat kaptak. Ez típus végül nem került sorozatgyártásra, az elkészült járművek viszont közel húsz évig forgalomban voltak főleg az 5-ös és a 33-as vonalon.

Ganz UZ villamos. Forrás: szeretlekmagyarorszag.hu
Ganz UZ. Forrás:szeretlekmagyarorszag.hu

Ganz TV, "Szellem"

1948-ra a Ganz-gyár három légitámadásban megsérült 3600-as motorkocsit állított helyre, az eredeti szóló motorkocsikat távkapcsolásúvá alakították át, így jött létre 3700+3800+3701-es pályaszámon egy háromkocsis, motor+pót+motor összeállítású szerelvény, ami a későbbi UV sorozat prototípusa A kocsikat 1948 májusában mutatták be a Városligetben rendezett Nemzetközi Vásáron. A kocsik belterét is átépítették: kétszárnyú középső ajtót alkalmaztak, és az üléseket egy irányba állították be. A prototípust többször átalakították, sokszor volt átmenetileg féreállítva.

Ganz TV villamos. Forrás: villamosok.hu
Ganz TV. Forrás:villamosok.hu

A vég

1980-ban selejtezték az utolsó TM-kocsit, két jármű maradt meg roncs állapotban. 1977-ben kerültek selelejtezésre az UZ-kocsik, az egyik még megvan erősen leromlott állapotban BKV-telephelyen(sokáig a székesfehérvári Aluminiumipari Múzeum kertjében állt). 1995-ben selejtezték a TV-szerelvényt, két kocsija megmaradt az egyik járműtelepen.