Ganz UV villamos motorkocsi

1956-ra készültek el az első kétvezetőállásos UV-motorkocsik. 1954-ben kapta a megbízást győri Magyar Vagon- és Gépgyár, a Dunakeszi Vagongyár és a Ganz a 3600-as típusnál több férőhelyes és nagyobb teljesítményű villamostípus gyártására. 1957 decemberéig 100 db új jármű került forgalomba, a típus gyártása 1965-ig folytatódott, összesen 375 db kocsi készül (az utolsó száz egy vezetőállásal).

A  budafoki felüljáró, 1964. Forrás: fortepan.hu/  Budapest Főváros Levéltára
A budafoki felüljáró, 1964. Forrás: fortepan.hu/ Budapest Főváros Levéltára

Műszaki adatok

  • Hossz: 12600 mm
  • Átlagos tömeg: 19 750 kg
  • Ülőhelyek/állóhelyek: 20/81 db
  • Teljesítmény: 4X37 kW
  • Max. sebesség: 70 km/h
  • Min.pályaívsugár: 18 m
  • Pályaszámok: 3200-3474, 3800-3899

Az ajtók távírányítással, sűrített levegővel működtek, elrendezésük: 2--1--2 ill. 2--2--2. A kocsiknak eredetileg nem volt zárható vezetőfülkéje (a vezetőállás csak egy korláttal volt elválasztva az utastértől), a vezető a kis- és nagyszabályzót leszerelte és magával vitte, amikor átült az ellenkező végen levő vezetőállásba. A paravánfalat a '70-es, '80-as évekbeli nagyjavításokkor építették be, a lábtartó dobogó fűtésével együtt.

Először szóló motorkocsiként próbálták ki, utána általában iker szerelvényekben közlekedtek. Később átálltak a motorkocsi+pótkocsi+motorkocsi (M+P+M) hármas üzemre. A 6000-es kocsikat elkezdték átalakítani távkapcsolású UV szerelvényben való közlekedtetésre. Később az 5900-as és 5800-as sorozat bizonyos tagjait is átépítették UV-hoz csatolhatóra. Kísérleteztek két pótkocsis üzemmel is, de nem vált be, mert túl nagy volt a szerelvény holttömege.

 BKV Fehér úti főműhely- Ganz UV villamos. Forrás: fortepan.hu
BKV Fehér úti főműhely- Ganz UV, 1972. Forrás:fortepan.hu
 Örs vezér tere.  Kép: Sör és Sín
Örs vezér tere. Kép:Sör és Sín

Változatok

A járművezetők képzésére tanulókocsikat alakítottak ki, ezek kétirányú szóló motorkocsik. A két vezetőállású szóló motorkocsinak meghagyott tanulókocsik olyan berendezéssel lettek felszerelve, amely lehetővé teszi hibák, üzemzavarok szimulációját, ezt az oktató vezérli.

1962-ben a 3235-3258-as járművek felhasználásával csuklós UV-t alakítottak ki, amelyet 1966-ban visszaalakítottak két szólóvá. A a középre befüggesztett részhez közeli forgóvázak motorjait kiépítették, így 4 motornak kellett volna elvinnie az extra tömegű járművet. Mindemellett a járható ívek sugara is túl nagy volt.

1993. decemberétől 20 kocsit átalakítottak kétvezetőállásos MUV típusnak.

Csuklós UV. Forrás: Villamosok.hu
Csuklós UV. Forrás:villamosok.hu

A vég

2001-2007 zajlott a kivonásuk a forgalomból, utoljára a 47-es vonalon közlekedtek. Több jármű is elkerülte a roncstelepet: BKV nosztalgiaüzem, BKV fényvillamos, MaViTE (Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület), szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum, VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület), Vakok és Gyengénlátók Állami Intézetének udvara, sződligeti Duna-part, Albertfalva Galvani u-Kondorfa utca sarka, Újpestre, a Berda József utcai közlekedési park, egy mogyoródi telek stb.

Kiállított UV-villamos a Galvani utcában. Forrás: Sör és Sín, 2018.09.28.
Kiállított UV-villamos a Galvani utcában. Forrás: Sör és Sín, 2018.09.28.