Viszonylatjelzések

Villamosvonalak: általános

  • Először színtárcsákkal jelölték a vonalakat
  • 1910-ben bevezették a vonalak számozását : 1-63, BBVVV járatai páros, míg a BBKVT viszonylatai páratlan számjelzést kaptak.
  • A BURV betűkkel jelölte a viszonylatokat, 1910-ben: A,B,C,D,E,F. 1939-ben BURV-járatok is számokat kapnak a betűjelzés helyett: 90-93.
  • A BBLVV -nek a BBVVV vonalait használó járatai számjelzést kaptak, viszont a saját hálózaton közlekedő kocsijain fekete és fehér tárcsa volt a viszonylatjelzés 1918-ig.
  • 1950-ben 2 és 93 közötti volt a villamosvonalak számozása.
  • 1955-ben 1 és 69 közé sorolták be a villamosjáratok jelzését , hogy elkerüljék az esetleges számütközést a 70-essel kezdődő trolibusz viszonylatokkal.
  • 2008-ban 30-as vonal átszámozásra került 21-esre, majd 2011-ben az 51-es számot kapta.
Forrás:bkv.hu
Forrás: bkv.hu
Forrás:index.hu
Forrás: index.hu

Villamosvonalak: érdekességek

  • 1950-ben az új Árpád (Sztálin hídi) villamos pedig az 1917-es októberi orosz forradalom 33. évfordulója alkalmából a 33-as jelzést kapta
  • 1961-től az FVV néhány éven át közlekedtetett betűvel jelölt járatokat is csúcsidőben (N,R,G,O,S,T).
  • Miskolcon 0-ás számú villamos is járt, először 1964-1989 között, másodszor 2010-ben.
  • 1996-ban a Budapesti Nemzetközi Vásár 100. évfordulója alkalmából a vásárra közlekedő 29-es járatot átkeresztelték ideiglenesen 100-asra.
  • 1999-ben a Déli pu. felújítása alatt a Kelenföldi pu. és a Szent János Kórház között közlekedő ideiglenes villamosjárat a 80-as számot kapta.
  • 2007-ben a villamosközlekedés megindításának 120. évfordulóján a Nagykörúton közlekedett a 120-as villamos.
  • 2015-óta október végén 56-os forradalomra emlékezik az 1956-os villamos.
  • Nosztalgiajáratokat betűvel jelzik pl. N, DH, TH
Kép: Sör és Sín, 2017.10.29., Deák tér
Kép: Sör és Sín, 2017.10.29., Deák tér
Kép: Sör és Sín, 2013.08.20., Széll Kálmán tér<
Kép: Sör és Sín, 2013.08.20., Széll Kálmán tér

Villamosvonalak: betétjáratok stb.

  • A: Az alapjáratnál rövidebb útvonalon közlekedő, jellemzően sűrítő vagy kis forgalmú időszakokban pótló viszonylat pl. 28A
  • B: Az alapjárattal nagyrészt megegyező, vagy azzal azonos de hosszabb útvonalon közlekedő kiegészítő járat, ilyenek a temetői járatok is. Korábban (ha az A jelzés foglalt volt) betétjáratokat is jelöltek B-vel. pl. 47B
  • C: Egyszeri alkalommal (2011) használták, A-val egyenértékű betétjárat. pl. 28C
  • G: Kocsiszíni viszonylat külön jelzéssel.
  • M: Metrópótló villamos, a metróról/metróra átszállva nem kell új jegyet érvényesíteni. pl. 14M
  • É: Éjszakai járat, az 1980-as évektől 1997-ig használták.
  • i: Időszakos járat, kizárólag gyári műszakváltásokkor. 1956-ban, illetve az 1960–70-es években használták.
  • Y Az alapjárattal nagyrészt azonos útvonalon haladó, de eltérő végpontig közlekedő (Y-alakban elváló) elágazójárat. pl. 28Y
  • V: 2014-ig a villamospótló járatokat az adott villamosvonal számával és egy V betűvel jelölték, azonban 2014-től a villamospótló autóbuszok csak az adott villamosvonal számát használják, a V betű megszűnt a jelölésben. pl. 69V

Fogaskerekű

2008-tól formálisan a 60-as jelzésű villamos.
Először az 58-as számot akarták neki adni, a de a villamosbarátok kérésére, akik reménykednek az 58-as villamos újraindításában, végül a 60-as szám mellett döntöttek

Fogaskerekű tábla

HÉV-vonalak

  • Csak két HÉV-vonalcsoporton jelezték a viszonylatokat korábban betűjelzésssel: dél-budai (B-Budatétény, D-Budafok Dózsa Gy. u., N-Nagytétény, T-Törökbálint, Ö-Budaörs, E-Kamaraerdő, V-Kelenvölgy), Pesterzsébet, Határ út (H- Csepel, S- Soroksár)
  • 2011-től számjelzést kapott mindegyik HÉV-vonal: a Békásmegyer-Szentendrei az H5-ös, a Ráckevei a H6-os, a Csepeli a H7-es, a Gödöllői a H8-as, a Csömöri HÉV pedig a H9-es
  • MÁV vonalszámozása szerint a HÉV vonalai: 250-254 sz. vasútvonalak
HÉV-viszonylatok