Debrecen

1911. március 16-án indult meg a villamosközlekedés Debrecenben a gőz- illetve lóvontatású személyszállításhoz használt három és egy újonnan épített villamosvonalon . Maga az építkezés minössze egy évet vett igénybe, de az előkészítő tárgyalások tíz évig húzódtak. Az üzemeltető az 1887 óta működő Debreczeni Helyi Vasút Részvénytársaság (DHV) volt. Az áram ellátást az 1908-ban alapított Világítási Vállalat, a köznyelven Villanygyárnak nevezett üzem biztosította.

Régi debreceni képeslap. Forrás: bedo.hu
Régi debreceni képeslap. Forrás: bedo.hu

Előzmények

1884. október 2-án indult meg a normál nyomtávú városi vasúti közlekedés Debrecenben, a gőzvontású fővonal a pályaudvar és a Nagyerdő között épült ki, a két szárnyvonalon (az egyik elágazás a mai Kossuth utcán a színházig, a másik a mai Bem tértől a Füredi úton a Malomparkig épült ki) lóvasút működött. Az Osztrák-Magyar Monarchiában a debreceni volt az első városon belüli gőzvasút. Később újabb mellékvonalak is épültek (1888. Arany Bika Szálloda– Hatvan u.-Baromvásártér, 1896. Kossuth utca– Attila tér– Dohánybeváltó) A vonalak egyvágányúak voltak, kitérőkkel. 1906-ig, Debrecen-Hajdúsámsoni HÉV megépítéséig a városi vasút jelentős teherforgalmat bonyolított le.

Gőzvontatású szerelvány a pályaudvarnál. Forrás: dehir.hu
Gőzvontatású szerelvány a pályaudvarnál. Forrás: dehir.hu

Vonalak

Első viszonylatok:
  • Pályaudvar– Egyetem
  • Arany Bika Szálloda – Baromvásártér
  • Városháza– Közvágóhíd
  • Pályaudvar– Csapó utca– Tüzérlaktanya
Új vonalak, vonalhosszabbítások:
  • 1915. Ferenc Salvatore hadikórház
  • 1924. Pallag
  • 1927. nagyerdei hurokvágány
  • 1934. Köztemető
  • 1943. Nyulas
  • 1950. Tüdőszanatórium
  • 1956. Nagyállomás- Kisállomás (csak rövid ideig)

A villamospálya teljes hosszúsága 1956 elejére elérte a maximumot, azaz a 36,2 km-t., 1969-ben a DKV járművei már 47429000 utast szállítottak. 1970 és 1975 között mindegyik mellékvonal megszűntetésre került, csak a páyaudvar és a Nagyerdő között közlekedő 1-es járat maradt meg.

2014-ig kellett várni egy új vonal elindítására, ekkor indult el a 2-es villamos a Nagyállomás és a Doberdó utca között.

Miskolci villamosvonalak. Forrás: boon.hu/Fodor Illés<
Debreceni villamosvonalak 1970. Forrás:veke.hu

Járművek

A győri Magyar Waggon- és Gépgyár 1911-13-ban gyártott a DHV részére 30 motorkocsit, selejtezésükre 1967 és 1975 között került sor. A motorkocsik száma legközelebb csak 1944-ben gyarapodott, ekkor érkezett három villamos Nagyváradról, amik az 1950-es évek végéig szolgáltak. 1911-ben a Magyar-Belga fémipar Rt. tíz pótkocsit gyártott Debrecenbe, 1927-ben három pótkocsit vettek át Nagyváradról, ezek a járművek 1957-62-ig közlekedtek.

1949 és 1964 sokféle régi villamoskocsi érkezett Debrecenbe Budapestről. 1961-ben a budapesti Füzesi Főműhelyből hat új acélvázas motorkocsi érkezett a városba. Ezek a járművek 1970-es évek elejéig kikerültek a forgalomból

1962 és 1978 között 32 db új és használt csuklós FVV-villamos került beszerzésre (részben helyi gyártásból), ezek többféle kivitelben készültek: egyirányú háromajtós, kétirányú ötajtós, kétirányú hatajtós, kétirányú tízajtós. A legtöbb kocsi selejtezése 1990 és 1998 között történt, forgalomban 2014-ig közlekedtek.

1994 és között a Ganz 11 db KCSV csuklós villamos gyártott a városnak, ez a típus jelenleg is közlekedik. 2014-ben 18 db 32 méter hosszú új, modern CAF Urbos 3 típusú csuklós villamos került beszerzésre Spanyolországból.

Nagyerdő, 1910-es évek. Forrás: villamosok.hu
Nagyerdő, 1910-es évek. Forrás: villamosok.hu
Piac utca, FVV-villamos, 1964. Forrás: fortepan.hu
Piac utca, FVV-villamos, 1964. Forrás: fortepan.hu

Egyéb információk

Debreczeni Helyi Vasút Rt-t 1950-ben államosították, megalakult Debreceni Villamosvasút Községi Vállalat, amely később a Debreceni Villamosvasút Vállalat nevet vette fel. 1957-ben a céget Debreceni Közlekedési Vállalatra (DKV) nevezték át.

A DKV járműállományába két nosztalgiajármű is tartozik: a 260 psz. motorkocsi és a 1884-1984 psz. ikerkocsi, amelyek időnként nosztalgiameneteket bonyolítanak le.

260 psz. nosztalgiavillamos. Forrás: dkv.hu
260 psz. nosztalgiavillamos. Forrás: dkv.hu

Tervek

Több eleképzelés, ötlet is van a jelenlegi villamoshálózat fejlesztésére: tocóskerti és repülőtéri villamosjárat, 1-es villamos meghosszabbítása a temetőig, a MÁV vágányait is használó tramtrain vonal Józsára és Hajdúböszörménybe, sőt Nagyváradra is.. Bármilyen bővítés természetesen újabb villamoskocsik beszerzését tenné szükségessé.

Villamosvégállomás a debreceni pályaudvarnál (CAF és KCSV villamos). Kép: Sör és Sín, 2016.07.16.
Villamosvégállomás a debreceni pályaudvarnál (CAF és KCSV villamos). Kép: Sör és Sín, 2016.07.16.