Kassa

1914. február 28-án nyílt meg a város 24.9 kilométer hosszú, normálnyomtávú villamoshálózata. A viszonylatok a korábbi lóvasúti fővonal villamosításával és vonalak építésével jöttek létre.

Kassai képeslap,  1920-as évek eleje. Forrás: spectator.sme.sk
Kassai képeslap, 1920-as évek eleje. Forrás: spectator.sme.sk

Előzmények

1891. november 11-én indult el a lóvasúti közlekedés Kassán a fővonalon: Vasútállomás- Fapiac- Fő utca- Bárány Vendéglő.
1892-ben megnyílt három mellékvonal: dohánygyári, szepesi úti, tüzérségi raktárhoz vezető. A vonalak üzemeltetője a Kassai Közúti Vasút volt. 1893-től a vegyes vontatás került bevezetésre, a kocsik egy része gőzvontatással került továbbításra. A járműparkot 15 személykocsi és 7 db gőzmozdony jelentette. A vonalakon teherszállítás is folyt.
1909-ben megszűntetik a városi vasúton a forgalomat.


1901-ben a a berlini Allgemeine Elektricitäts Gesselschaft (AEG) ajánlatott tett a vonalak villamosítására, amit el is fogadtak, de a cég végül mégis visszalépett.
Nosztalgia lóvasút Kassán Forrás: centraleasteurope.blogspot.com
Nosztalgia lóvasút Kassán Forrás: centraleasteurope.blogspot.com

Információ

1910-ben a berlini Henning Hartwich & Co. nyerte meg a villamoshálózat kiépítésére kiírt közbeszezést, a szerződést 60 évre kötötték meg a céggel. Az építkezés 1912-ben kezdődött meg.
A lóvasúti korszakhoz képest új kiépítést a temetőhöz és a Frank kávégyárhoz vezető vonalak jelentettek. A forgalom 18 db motorkocsival és 10 db pótkocsival (5 db nyitott és 5 db zárt) indult meg, a járművek a a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól érkeztek. A fővonalon 7 percenként indultak a kocsik. Teherforgalom is zajlott a villamosvonalakon.

Kassai képeslap,1915. Forrás: budaifoantikvarium.hu
Kassai képeslap,1915. Forrás: budaifoantikvarium.hu
Régi villamoskocsi a Fő téren. Forrás: mapio.net
Régi villamoskocsi a Fő téren. Forrás: mapio.net