Miskolc

1897. július 10-én indult meg a villamosközlekedés Miskolcon, az akkor még a városhatáron kívül eső Tiszai pályaudvar és a Verestemplom (Szent Anna tér) között egy vágányon. A miskolci volt az első vidékinormál nyomtávú villamoshálózat Magyarországon. Még ugyanabban az évbenelindult egy egyvágányos mellékvonal is a Búza tér és a Népkert között. A fővonalon a megnyítás évében 12 percenként közlekedtek a kocsik. A hálózat üzemeltetését a Miskolci Városi Villamos Vasút (MVV) látta el.

Régi miskolci képeslap villamossal. Forrás: hellomiskolc.blog.hu/wikimedia
Régi miskolci képeslap. Forrás: hellomiskolc.blog.hu/wikimedia

Előzmények

1862-ben indult az omnibusz közlekedés a városban 20 kilométeres vonalhosszal két vonalon: a Tiszai indóház - Diósgyőr, ill. a belváros - Tapolca.
1872-ben egy magánvállalkozó lóvasút építésére kért engedélyt, ám ez a terv nem valósult meg.
1895-ben Csáthy Szabó István kezdte szorgalmazni a város villamoshálózatának kiépítését. Első terveiben a Tiszai pályaudvartól a mai Felsőhámorig tervezte vonalát.

Vonalak

  • Fővonal (jelenlegi 1-es viszonylat): kelet-nyugati írányban szeli át a várost, kiinduló pontja a Tiszai pályaudvar. Először a Szent Anna térig közlekedett, 1906-tól már Diósgyőrig. 1906-ban adták ugyanis a Miskolc-Diósgyőri Helyi Érdekű Vasút Rt (MDV) Szent Anna tér-kitérő- Miskolc-Diósgyőri út- Vasgyár- Diósgyőr vonalát, ami összekapcsolásra került a meglévő MVV-vonallal. 2012-re elkészült a Felső-Majláthig tartó vonalhosszabbítás a Zöld Nyíl program keretében.
  • Vasgyári szakasz (jelenlegi 2-es viszonylat): az MDV vonalának része volt, ma már csak mellékvonal/betétjárat, egy két megállós leágazás az 1-es vonalról az Újgyőri főtérnél. 1964-óta közlekedik a Tisza pályudvartól a Vasgyárig a 2-es villamos.
  • Hejőcsabai vonal (1951-1960: 2-es viszonylat): a népkerti mellékvonal 1910-ben került meghosszabbításra Hejőcsabáig. 1923-ban rövidült a vonal, ekkortól csak Hejőcsaba és a Széchenyi utca (Forgóhíd) között közlekedtek a villamosok. 1960-ban került megszűntetésre a 3-as főút szélesítésekor.
  • Tatárdombi vonal (az egykori 4-es viszonylat): 1964 és 1976 között jártak a villamosok Tatárdomra először a Vasgyártól, majd a tatárdombi elágazástól hétköznap műszakváltáskor.
  • 1951 és 1974 között közlekedett villamos a DVTK-stadion és a nehézszerszám-gépgyár között.
Miskolci villamosvonalak. Forrás: boon.hu/Fodor Illés<
Miskolci villamosvonalak . Forrás:boon.hu/Fodor Illés
Miskolci villamosvonalak 1973. Forrás: tundria.com
Miskolci villamosvonalak 1973. Forrás:tundria.com
Újgyőri főtér 1957. Forrás: fortepan.hu
Újgyőri főtér 1957. Forrás: fortepan.hu

Járművek

  • A megnyitásra az MVV kilenc kis motorkocsit és négy pótkocsit szerzett be a Ganztól
  • Az MDV 1906-ban három kis motorkocsit vett a Ganztól
  • 1909-ben az MVV 4 db, 1910-ben az MDV 3 db nagy Ganz nagy motorkocsit vásárolt
  • 1951-1975. Magyar Waggon- és Gépgyár motorkocsijai(10 db, használt-felújított, korábban Kassán közlekedtek
  • 1958-1977. Schlick M-típusú pótkocsi (23 db, használtan Budapestről)
  • 1958-62 között 12 acélvázas motorkocsit gyártottak Miskolcon négyféle favázas járműtípusból
  • 1962-2004. FVV CSM (56 db)
  • 1991-2015. Tatra KT8D5 (18 db)
  • 2002-2015. Lohner C3 és E1 (24 db, használtan vásárolva Bécsből)
  • 2014-től Škoda 26T (31 db)
M-típusú pótkocsi. Forrás: fortepan.hu, Bajcsy-Zsilinszky utca
M-típusú pótkocsi. Forrás: fortepan.hu, Bajcsy-Zsilinszky utca
Tatra. Kép: Sör és Sín, 2014.06.10., Diósgyőr
Tatra. Kép: Sör és Sín, 2014.06.10., Diósgyőr

Információk 1.

Az egyvágányú fővonalon a Szent Anna térig 1898-tól öt kitérő volt, később újabbak is épültek. 1950-52-ben kétvágányosították a fővonalat az Újgyőri főtérig, majd 1964-ben Diósgyőrig. A vasgyári szakasz, a hejőcsabai és a tatárdombi vonal maradt egyvágányos. Az MVV kocsiszíne a fővonal kezdeti végpontjánál, a Baross utcában volt, az MDV-é pedig az Újgyőri főtér mellett. 1973-ban adták át a Szondi György utcai autóbuszgarázst, ahova 1974-ben a villamost is bevezették 1974-ben megszüntették a feleslegessé vált Baross kocsiszínt. 1976-tól az Újgyőri kocsiszínben is csak a nem forgalmi járműveket tárolták

Információk 2.

A MVV látta el MDV vonalán az általános igazgatási, pályafenntartási, forgalmi, kereskedelmi, vonatmozgatási és anyagkezelési szolgálatot is. Az MDV számára csupán a vállalati igazgatás maradt meg. A városi közlekedés irányítását 1909-ben a budapesti székhelyű Részvénytársaság Villamos és Közúti Vasutak Számára, a "Tröszt" (RVKVSZ) vette át. Az MVV-t 1948-ban állami kezelésbe vették, majd 1950-ben egyesült az MVV és az MDV, létrejött a város által írányított Miskolci Villamosvasút Községi Vállalat. 1954-ben egyesítésre került az új cég a Miskolci Gépkocsiközlekedési Vállalattal, létrehozták a Miskolci Közlekedési Vállalatot.

Információk 3.

Utasok száma:
  • 1907-ben 3 millió
  • 1912-ben 5.2 millió
  • 1918-ban 18 millió
  • 1938-ban 3.9 millió
  • 1943-ban 12.1 millió.
  • 1950-ben 16.9 millió
  • 1965-ben 79,5 millió

1977-ig magasabb volt a villamos üzletág teljesítménye az autóbuszénál. A teljesítmény megoszlás 1993-ra már 16,6 % - 83,4 % -os volt az autóbusz üzemág javára. 1971-ben bevezetésre került a kalauz nélküli közelekedés. 1996-ban a jelentős bevétel csökkenés miatt arra kényszerültek, hogy bevezessák valamennyi járművén az első ajtón történő felszállást

Tervek

Az MDV tervezte diósgyőri vonal meghosszabbítását Lillafüredig, de az első világháború miatt erre nem került sor.
Ugyanebben az időszakban Felsőzsolcára és az új köztemetőhöz is készültek vonalat kiépíteni, de ezek az elképzelések sem valósultak meg.
1950-es évek végén felmerült a hejőcsabai vonal kétvágányosítása és meghosszabítása Hejőcsba központjáig, ill. Miskolctapolcáig.

Érdekességek

  • Egy internetes szavazáson kétszer is (2017, 2018) a miskolcit választottak Európa legszebb adventi villamosának.
  • 1906 és 1910 között az MDV-vonalszakaszán a villamosokkal vegyesen gőzmotorkocsik is közlekedtek.
  • Miskolcon 0-ás számú villamos is járt, először 1964-1989 között, másodszor 2010-ben. A körvonal a mai Újgyőri főteret kötötte össze a Vasgyárral.
  • Időnként régi villamoskocsikkal nosztalgiajáratokat indítanak: FVV CSM, Lohner E1/C3
Miskolci adventi villamos. Forrás: minap.hu
Forrás: minap.hu
Skoda villamos, Tiszai pu. Kép: Sör és Sín, 2015.06.10.
Skoda villamos. Kép: Sör és Sín, 2015.06.10., Tiszai pu.