Nagyszeben

1905. szeptember 8-án adták át a város 1000 mm-es nyomtávú egyvágányú villamoshálózatának első vonalát, amely a korábbi trolibuszvonal útvonalát követte.

Forrás: iho.hu
Forrás: iho.hu

Előzmények

A város elöljárói 1904-ben megtekintették a németországi Königsteinben és Drezdában az ottani trolibuszvonalakat, már augusztus 4-ére az AEG el is készítette a város első trolibuszvonalát. A nyár folyamán az üzem többé-kevésbé problémamentes volt, ám ősszel jöttek a bajok: két súlyos baleset is történt majd, amikor egy zárlat miatt tűz ütött ki az egyik járművön: a helyi tanács október 18-án beszüntette a trolibuszüzem működését.

Információ

Vonalak:
  • Felsővárosi vonal: Pályaudvar- Vasút u.- Felsőváros- Belváros- Józsefváros- Errlen-sétény/hadapródiskola (2.3 km). 1915-ben meghosszabbításra került a Jungerwaldig (+1.2 km)
  • 1912. Alsóvárosi vonal: Vasút u.- Erzsébet u.- Alsóváros- Szebenparti fapiac

A belvárosban a villamosok hatperces követési idővel közlekedtek – az egy vágányhoz képest ez rendkívül sűrű, emiatt a forgalmi kitérők is meglehetősen gyakran követték egymást.

Forrás: wikimapia.org
Forrás:wikimapia.org

Járművek

A járművek a Schlick gyártól kerültek beszerzésre, először 6 motor- és két pótkocsi, 1907-ben egy-egy motor- és pótkocsi, 1913-ban öt motorkocsi. A kocsik mindegyike eredetileg rúdáramszedős volt.

Forrás: sibiulinimagini.ro
Forrás:sibiulinimagini.ro

A vég

A hálózat nagy részét 1983-ban bezárták, csak a Nagyszeben–Resinár vonal maradt meg, amely 2011-ig közlekedett.

Forrás: bcu.ulbsibiu.ro
Forrás: bcu.ulbsibiu.ro