Nagyvárad

1906. április 25-én nyílt meg a város 15.3 kilométer hosszú, három vonalból álló normálnyomtávú villamoshálózata. A villamosvonalak részben a korábbi városi gőzvasút villamosításából, részben új vonalak kiépítéséből jöttek létre, 1910-ig még párhuzamosan jelen volt a gőzvonatatás is. A hálózat üzemeltetője a Nagyváradi Városi Villamos Vasút Rt. volt.

Nagyváradi képeslap. Forrás: vatera.hu
Nagyváradi képeslap. Forrás: vatera.hu

Előzmények

Az 1870-es évektől létezett a városban egy omnibusz járat a mai "Sebes Körös" szálloda és pályaudvar között. A vonalat az akkori szállodatulajdonos üzemeltette, az 1900-as évek előtt valamikor beszüntette a forgalmát.
1868-ban már előmunkálati engedélyt adtak ki „egy a város alkalmas központjától a vasúti indóházig s a város közelében fekvő gyógyfürdőkig" vezető lóvasútra, személy- és áruforgalom lebonyolítására. Anyagi okok miatt a terv meghiúsult.

1882-ben indult meg Nagyváradon a városi gőzvasúti közlekedés , a normál nyomtávú vágányokon akkor még csak teherforgalom zajlott. Egy fővonalból ( velencei állomás- Kolozsvári út- Templom tér- Nagypiac- Vámház- Rhédey Park) és négy szárnyvonalból álló hálózat üzemeltetője a Nagyváradi Gőzmozdonyú Közúti Vas­pálya Rt. volt. 1896-ban indult meg a személyforgalom a két környékbeli üdőlőhelyre, Püspökfürdőbe és Félixfürdőbe.

. 1899-ben megalakult a Nagyváradi Városi Vasút Rt. (Nagyváradi Gőzmozdonyú Közúti Vas­pálya Rt, Részvénytársaság Villamos Közlekedési Vállalatok Számára), amely 1905-ben kezdte meg a városi villamosvasút kiépítésének munkálatait.


Nagyváradi omnibusz. Forrás: otlra.ro
Nagyváradi omnibusz. Forrás: otlra.ro

Információk

Első viszonylatok:
  • 1906. Nagyállomás- Kispiac- Velencei állomás
  • 1906. Kispiac- Teleki u.- Huszárlaktanya
  • 1906. Kispiac- Diana fürdő- Rhédey park

1913-ra, későbbi fejlesztések erdményeképpen a teljes hálózat 30. km-re nőtt. 1912-ben a villamosok 4295000 utast szállítottak. A fővonalon 5 percenként, a mellékvonalakon 10 percenként követték egymást a kocsik.

A forgalom a győri Magyar Vagon és Gépgyár 14 db favázas motorkocsijával indult be, 1908-ban beszerzésre került 8 újabb morkocsi és 4 db pótkocsi.

Nagyváradi villamosok. Forrás: docplayer.hu
Forrás: docplayer.hu
Kép: Sör és Sín, 2016.07.16.
Kép: Sör és Sín, 2016.07.16.