Nyíregyháza

1911.augusztus 7-én indult meg a villamosforgalom Nyíregyházán az átrakó állomás és Sóstógyógyfürdő között. Ekkor villamosították ugyanis a Nyíregyházavidéki Kisvasutak keskenynyomtávú (760 mm-es) vasútvonalának városon belüli nyolc kilométeres szakaszát. A pálya felett a felsővezeték kiépítését és a villamosok üzemeltetését a Részvénytársaság Városi és Közlekedési Vállalatok részére nevű cégre bízta a vasút.

Nyíregyháza, Állomás tér, villamos és keskeny-nyomtávú vasút végállomás a vasútállomás előtt. Forrás: fortepan.hu
Nyíregyháza, Állomás tér, villamos és keskeny-nyomtávú vasút végállomás a vasútállomás előtt. Forrás: fortepan.hu

Előzmények

Nyíregyházavidéki Kisvasutak Részvénytársaság által épített kisvasút 56 km-es fővonalát Nyíregyháza és Dombrád között 1905. december 20-án adták át. A személyforgalom 1906-ban indult meg ezen a vonalon, ez nagyon korai volt, hiszen az erdei kisvasutak körében először 1923-ban (Lillafüreden) indult meg. A Buj község Herminatanya állomásától Balsáig tartó 15 km-es szárnyvonalat 1911. augusztus 5-én nyitották meg. Ezen már az átadás napján jártak személyvonatok.

Vonalak

Az átrakó állomás, az egykori huszárlaktanya közelében lévő MÁV-bérház és a Bessenyei tér (ma Hősök tere) között sűrűbb (10 perces körüli gyakoriságú) villamosforgalom bonyolódott. Útvonal: Lehel utca - Gőzfürdő - Széchenyi utca (Szabolcs utca megálló) - Nyírvízpalota (Chriszt sarok) - Lichtenberg sarok.

A Bessenyei téren lehetett átszállni a Sóstó irányába induló villamosokra, melyek ritkábban közlekedtek csak (az 1950-es években 20 percenként járt). Útvonal: Bessenyei tér - Kossuth utca Dob utca sarok - Erdősor-/tenisz/ megálló - Erdei kitérő (kórháznál). Sóstógyógyfürdőig 35-40 perces menetidővel közlekedtek a szerelvények.

A villamosok és a dízelmozdonyok vontatta kisvonatok is közlekedtek Sóstógyógyfürdőig. 1968-ban már 4 millió 300 ezer utast szállítottak a villamoskocsik.

Nyíregyházi villamos útvonala. Forrás:villamosok.hu
Nyíregyházi villamos útvonala. Forrás:villamosok.hu

Járművek

1906-tól megindult személyforgalmat először először az aradi Weitzer gyárból származó öt benzin-elektromos motorkocsival, két benzin-elektromos mozdonnyal és nyolc személykocsival bonyolították le. A motorkocsikat és mozdonyokat hamarosan felszerelték áramszedővel is, ill. a motorkocsik egy részét 1916-ban, 1954-ben és 1958-ban átépítették villamoskocsinak. 1911-ben három villamoskocsit vásároltak a Ganz gyártól, a villamosforgalom beindításához. 1912-16-ban négy háromtengelyes, benzin-villamos motorkocsi érkezett szintén a Ganz gyárból, amelyeket gyárilag áramszedővel is felszereltek. A városi, felsővezetékes szakaszon ezt használva, a kisvasúti vonalon benzinmotor hajtotta dinamóval közlekedtek. Ezek közül az egyiket is átépítették 1952-ben teljesen villamos üzeművé.

Nyíregyháza Kossuth tér, villamos a Városháza előtt.Forrás: fortepan.hu
Nyíregyháza Kossuth tér, villamos a Városháza előtt. Forrás: fortepan.hu

A vég

Hiába volt azonban a nagy utasforgalom, az olcsó üzemanyag miatt akkoriban erőltetett motorizáció a nyíregyházi villamosközlekedés végét jelentette. A villamosforgalmat 1969 máju 31-én szűntették meg, kisvasút még 1 hónapon át a városon belül közlekedett, majd a kisvonatok belvárosi szakaszát is felszámolták.. Szerepét a 7-es autóbusz vette át, amit néhány év múlva 8-asra számoztak át.

A Balsai Tisza-partra járó dízelvonzatású kisvasúton 2009. december 12-én szűnt meg a forgalom a pálya és a járművek rendkívül rossz állapota és a rendkívül alacsony kihasználtság miatt.

Tervek

2014-ben az önkormányzat megbízott egy céget, hogy vizsgálja meg a városban a kötöttpályás közlekedés újjáindításának lehetőségeit, mind a városi közúti vasútvonalak (villamos vagy dízekvontatással), mind a sóstói kusvasút tekintetében.

Emlékek

A Hősök terén 2011-től egy kiállított felújított villamoskocsi őrzi ez egykori vonal emlékét. Eredetileg egy személykocsival együtt az épülő múzeumfalu területén állították le, hogy felújításuk után a szentendrei skanzen kiállítási darabjai legyenek. Az elképzelés nem valósult meg, a villamos felújításáig a Szabolcs Megyei Állami Építőipari Vállalat (SZÁÉV) Tünde utcai telephelyére került.

Szoborvillamos Nyíregyházán. Forrás: nyiregyhaza.hu
Szoborvillamos Nyíregyházán. Forrás: nyiregyhaza.hu