Pécs

1913. október 20-án indult el a villamosközlekedés Pécsen egyvágányú normálnyomtávú vonalakon. A hálózat teljes hossza 6.6 kilométer volt, öt kitérőben várhatták be egymást a szembe jövő villamosok. A kivitelezést a Ganz-féle Pécsi Villamosági Rt végezte. A Pécsi Villamos Vasúti Rt kapta meg húsz évre az üzemeltetés jogát, a cég felerészben a város tulajdona volt. A szükséges áramot kezdetben a városi, később az üszögi erőmű állította elő.

Régi pécsi képeslap villamossal. Forrás: regipecs.blog.hu
Régi pécsi képeslap. Forrás: regipecs.blog.hu

Előzmények

1881-ben az Első Pécsi Közkocsi Társaság omnibuszjáratot indított a Széchényi tér és a Madarász uszoda között, 1882-től pedig a vasútállomáshoz is járt omnibusz.
Lóvasút vagy városi gőzvasút nem közlekedett Pécsen.
1895-től kezdve születtek sorra a tervek villamosközlekedés beindítására.

Vonalak

  • Zsolnay gyár – Főpályaudvar: 12 percenként közlekedett, menetideje pedig 15 perc volt
  • Budai külvárosi pályaudvar – Hadapród iskola: 24 percenként jártak villamosok, 17 perc volt a menetideje
  • Zsolnay gyár – Hadapród iskola: 24 percenként jártak villamosok, 17 perc volt a menetideje

Eredetileg két viszonylatot terveztek indítani, végül három vonalon zajlott a közlekedés. A fővonal a Tüzér utca és a Zsolnay-gyár között húzódott. A belvárosi mellékvonal a Széchenyi térről kanyarodott ki, és egészen a Főpályaudvarig ért. A fővonal keleti végén még egy elágazás volt, mely az akkor Külvárosi pályaudvarnak nevezett végállomásig vezetett.

Terveztek a Rákóczi úton egy újabb vonalat indítani, ennek a közigazgatási bejárása 1914-ben meg is történt, de az első világháború megakadályozta a megépítését.

A külvárosi vonalból ágaztak ki a vágányok 125000 koronából felépült remízhez, amely a város első vasbeton épülete volt a mai Zsolnay Vilmos utcában. Később itt tárolták a városi autóbuszokat is.

Pécsi villamosvonalak. Forrás:mecsekilathatatlan.blogspot.com
Pécsi villamosvonalak. Forrás:mecsekilathatatlan.blogspot.com
Pécsi villamos a Külvárosi pályaudvarnál. Forrás:regipecs.blog.hu/
Pécsi villamos a Külvárosi pályaudvarnál. Forrás:regipecs.blog.hu/

Járművek

1913-ban 10 db kisebb kéttengelyes motorkocsit vásároltak a Ganz gyártól. 1917-ben a két nagyobb méretű Ganz motorkocsit szereztek be. 1913/17-ben 6 db nyitott Ganz pótkocsit vettek, amik később téliesítve lettek. 1925-ben a PVKV-nak egy nyári motorkocsit szállított a Ganz gyár, ezt később zárt szekrényű pótocsivá alakították. 1913-1916 között néhány kocsin postaláda is megtalálható volt. Az évek során a járművek többször estek át átalakításokon.

Pécsi villamos. Forrás: villamosok.hu
Forrás: villamosok.hu

Információk

A kezdetben egy vonaljegy ára 20 fillér volt, egy szakaszjegy 12 fillér. A villamosvéllalatnak 70 alakalmazottja volt. 1915-ben közel 2 és fél millióan használták, kiugróan sokan utaztak villamossal 1918-ban: 5.2 millióa, 1926-ban ez a szám már 3 millióra esett vissza, később ismét megnőtt a vonalak kihasználtsága, 1943-ban 9.8 millió, 1957-ben pedig több mint 12 millió utast szállítottak. 1933-ban a teljes egészében a város tulajdonába került a vállalat: Pécsi Városi Közlekedési Vállalat (PVKV).

A vég

A város vezetésének korszerűtlennek, gazdaságtalannak ítélte villamosforgalmat , ezért a megszüntetés mellett döntöttek. A főpályaudvari vonalat azonban már hamarabb, 1959-ben felszámolták. 1959/60-ban a járművek egy részét elbontották, másik részük Debrecenbe és Budapestre került, a síneket felszedték.

Tervek

A rendszerváltás óta többször felmerült, hogy ismét újraindítsák egy villamosközlekedést Pécsett. A 2010-es évek elején készült is egy megvalósíthatósági tanulmány, amely 90 milliárd forintos költséggel számolt újjáépítésre, emiatt a város elvetette az ötletet.

Emlékek

Áll még az egykori remíz épülete, az aszfaltban megbújik néhány síndarab és egyes belvárosi épületeken még ott díszelegnek a rozettás felső vezetéktartó kampók.

2013. október 20-án a pécsi villamos centenáriumának tiszteletére a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület, valamint a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület tagjainak közreműködésével egy felújított villamos motorkocsit állítottak ki a Ferencesek utcájában. A kiállított jármű Pécsett nem szállított utasokat, viszont azt az időszakot jeleníti meg, amikor a pécsi villamosközlekedés elindult. A kocsi jelenleg közösségi térként funkcionál.

Szoborvillamos Pécsen a Ferences templomnál. Forrás: hetedhethatar.hu
Szoborvillamos Pécsen a Ferences templomnál. Forrás: hetedhethatar.hu