Pozsony

1895. augusztus 27-én nyílt meg a város 1000 miliméters nyomtávú villamoshálózata, az elsőként átadott fővonal jórészt kétvágányú volt és a Duna-partot kötötte össze a Medve szállóval. A hálózat üzemeltetője a Pozsonyi Városi Villamos Vasút (PVRT) volt (1898-tól).

Pozsonyi képeslap, 1904. Forrás: tippc.at
Pozsonyi képeslap, 1904. Forrás: tippc.at

Előzmények, trolibusz

A város első tömegközlkekedési eszközeit 186-tól (vagy 1848-tól?) az omnibuszok jelentették, amelyek 1898-ig közlekedtek Pozsonyban. Terveztek lóvasúti és benzinüzemű kötöttpályás vonalakat is, de ezek végül nem valósultak meg (?).

A város körüli nagyobb üdülőhelyeknek a villamos hálózatba bekapcsolását is tervbe vették. Vaskutacska is villamosvonalat kapott volna, de az építési költségei azonban túlságosan magasak lettek volna. Ezért az olcsóbb trolibuszvonal kiépítése mellett döntöttek, a forgalom 1909-ben indult meg. Lehetett vásárolni kombináltjegyet is, ami a villamosra is érvényes volt. A kezdettől fogva veszteséges volt az üzem, ezért 1912-ben felszámolták a vonalat.

Villamos

A fővonal még 1895-ban meghosszabításra került a főpályaudvarig. 1898-ban megnyílt két mellékvonal: a Kórház utcai és a zújvárosi pályaudvarra vezető. 1899-től villamossal lehetett utazni a Széplak utca és a Dinamit gyár között.

1910-ben a vonalak hosszza 11.6 km volt, 1914-ben 6.4 millió utast szállítottak a a 6-12 percenként járó villamosok. 1912-ben bevezették a villamosviszonylatok betűvel való jelzését. Egy vonaljegy először 10 krajcárba, majd 6 krajcárba került

A forgalom a Ganz gyár 5 db motor- és 4 db pótkocsijával indult meg, amihez később még 10 db motor és 7 db pótkocsit vásároltak.

Pozsonyi képeslap. Forrás: ortvay.eu
Pozsonyi képeslap. Forrás: ortvay.eu

Pozsony- Bécs HÉV, a "bécsi villamos"

1914. február 5-én indulr meg a Pozsony-Bécs normálnyomtávú villamosított vasútvonalon a forgalom. A magyar oldalon egyenáramú vontatás volt, a távolsági forgalomban általában két személykocsival közlekedtek a mozdonyok, a határon mozdony kellett cserélni. A magyarszági vonalszakasz üzemeltetője az 1909-ben alapított Pozsony-Országhatárszéli Helyiérdekű Villamos Vasút (POHÉV) volt.

A pozsonyi végállomás a Koronázási Domb téren volt, a városon belül a villamosnak és a HÉV-nek voltak közös szakaszai is, itt az elérő nyomtáv miatt három sín volt. A HÉV városi részén motorkocsikkal helyi forgalom is zajlott.

Az üzem a Ganztól beszerzett két mozdonnyal, három személykocsival és négy motorkocsival indult.

Pozsony- Bécs HÉV. Forrás: ujszo.com
Forrás: ujszo.com
Pozsonyi modern villamos. Kép: Attila
Pozsonyi modern villamos. Kép: Attila