Sopron

1900. április 30-án adták át a forgalomnak az 1000 mm nyomtávú egyvágányú villamosvonalat, amely Sopron két vasútállomását kötötte össze. Maga a kereskedelmi miniszter jött Sopronba a megnyítóra. A kocsikat 12 percenként , 5 óra 17 perctől 23 óra 15 percig tervezték közlekedtetni. Az üzemeltető a Soproni Városi Elektromos Vasút (SVEV) volt. A szerződés szerint a vasút 60 évi üzem után, térítésmentesen a város tulajdonába megy át, 20 évi üzemeltetés után pedig megválthatja a vasutat. Az áramellátást az ikervári erőmű biztosította, de tartalékban volt egy áramfejlesztő gőzgépük is.

Régi soproni képeslap villamossal. Forrás:lepteiknyoman.blog.hu
Régi soproni képeslap. Forrás: lepteiknyoman.blog.hu

Előzmények

1851-töl omnibuszközlekedett azon az útvonalon, amin később a villamos is járt.

Az 1880-90-es években több konkrét terv is volt lóvasút építésére Sopronban, de ezek az elképzelések nem valósultak meg. 1895-ben például Rosenfeld Bernát javasolt normál nyomtávú lóvasút építeni az omnibuszjárat útvonalán. Két mellékvonal építését is tervezte: a fővonalból a Domonkos utcánál kiágaztatva a Vágóhídig, ill. a Kossuth úton kiágaztatva pedig a városi faraktárig. Vasútján már teherszállításra is gondolt.

Vonalak

  • A fővonal a soproni (GYSEV) pályaudvar – Várkerület – Déli pályaudvar vonal volt eleinte, mely megkerülte Sopron történelmi városmagját.
  • Egy szárnyvonal is épült a Pannónia szállótól az Ezüst (Ötvös) utca – Magyar utca – Győri út vonalon a Vágóhídig. Itt nem épültek kitérők, egyetlek kocsi járt oda-vissza. Ennek a vonalnak olyan kicsi volt már a kezdetektől fogva a forgalma, hogy 1903-ban megszüntették, elbontották.
  • 1903-ban a fővonalat meghosszabbították a Déli pályaudvartól a Baross utca végéig a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos.
  • A kocsiszíni vonal a Kossuth utca északi végéből ágazott ki, a Flandorffer utca elején lévő csarnokhoz.
  • A Lővérek városrész villatulajdonosai hiába lobbiztak villamoskapcsolatért.
  • 1907-ben kedvezőbb vonalvezetéssel az akarták behozni a villamost a városba. Anyagiak híján ez a terv nem valósulhatott meg.
  • Az 5.2 km hosszú fővonalon hat forgalmi kitérő volt, 16 megállóval.
A soproni fő villamosvonal- térkép. Forrás: sopkal.hu
A fővonal. Forrás:sopkal.hu
Soproni villamosok. Forrás: lepteiknyoman.blog.hu
Az egyik kitérő. Forrás: lepteiknyoman.blog.hu

Járművek

Hat motorkocsit vásároltak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit a Roessemann & Kühnemann gyártól. A két pótkocsit még a megnyitás évében zártszekrényű motorkocsivá alakították át.

A 12.5 m hosszú kéttengelyes 16 lóerős 5.5 t súlyú kocsikon a peronokon 2–2, a kocsi belsejében 14 ülőhely volt, ezen felül még 20 álló utast szállíthatottak. Az igen kis tengelytávú kocsi könnyen állt be a pálya kissugarú íveibe, tehát jól megfelelt a soproni üzemi feladatoknak.

Soproni villamosok. Forrás: lepteiknyoman.blog.hu
Forrás: villamosok.hu

A vég

1920-ban a város megvette a villamosvállalatot. Mivel nagyon leromlott a villamos műszaki állapota, a vonalvezetés kedvezőtlen volt (nagy kerülő), az üzem utasforgalma alacsony volt és jövedelmezőség nem volt megfelelő, a soproni villamosvonalat 1923. május 31-én bezárták. Ekkor a villamosokat is selejtezték. A vágányokat azonban még hosszú évekig nem szedték fel.

Az egykor soproni villamosra eemlékező tábla. Forrás: oszk.hu
Az egykor soproni villamosra emlékező tábla. Forrás: oszk.hu