Szabadka

1897. szeptember 7-én adták át a forgalomnak Szabadka két keskenynyomközű villamosvonalát. Az A jelű fővonal a Zombori kaputól, a Kossuth utcán keresztül vezetett Palicsfürdőig, míg a B jelű szárnyvonal a Kossuth utcánál ágazott ki és tartott a személypályaudvar felé. A hálózat építtetóje és üzemeltetője a Szabadkai Villamos és Világítási Részvénytársaság volt. A városban a villamosközlekedés megszüntetésére 1974-ben került sor. A síneket felszedték, az egykor villamosra emlékezik a város központjában kiállított két kocsi.

Régi szabadkai képeslap villamossal. Forrás: Wikipedia
Régi szabadkai képeslap 1914 körül. Forrás: Wikipedia

Információ

Az első villamosvonal 9,5 kilométer hosszú volt. Az 1920-as években változott a nyomvonal. A villamosok 6 és 22 óra között közlekedtek, félóránként Palićba, míg a városon belül nyolc percenként. A villamosflottában tíz motorkocsi és hat pótkocsi volt kezdetben.

A helyi lakosság körében többször felmerült a villamos visszaállításának igénye. A magyarországi tramtrain fejlesztési elképzelésekben szerepel egy Szeged-Szabadka vonal.

Forrás: fortepan.hu
Forrás:fortepan.hu
Szabadkai szoborvillamos. Kép: Szabi, 2009.06.20.
Szabadkai szoborvillamos. Kép: Szabi, 2009.06.20.