Szeged

1908. október elsején indult meg a villamosközlekedés Szegeden a korábbi lóvasút egy részén és új nyomvonalakon, először a két pályaudvar közötti kétvágányú fővonalon. Még ugyanebben az évben megnyílt négy egyvágányú mellékvonal is. A hálózat üzemeltetője az 1885-ben alapított belga érdekeltségű Szegedi Közúti Vaspálya Rt (SZKV)volt, a cég árbevételének 25 százaléka a várost illette, valamint fizetniük kellett a közterülethasználatért is.

Régi szegedi képeslap, 1923. Forrás: bedo.hu
Régi szegedi képeslap, 1923. Forrás: bedo.hu

Előzmények

1857-ben indult meg az omnibuszközlekedés a vasútállomás és a belváros között.
1884-től már lóvasút jelenti a közösségi közlekedést, a fővonala a két vasútállomást kötötte össze, de volt egy másik a vonala is a a Felső-Tiszaparton. Már az 1860-as években tervezték az elindítását, de közbeszólt az 1879-es nagy árvíz. A forgalmat 12 kocsival és 20, majd 40 lóval bonyolították le a, a lóvasút 1885-ben több mint 322 ezer utast szállított. Nem volt olcsó az utazás , 10 krajcár volt egy menetjegy. Kezdetben óránként indulatak a fővonalon kocsik, de végül már hat perc lett a követési idő, a menetidő pedig félóra volt.

Szeged Széchényi tér, 1894. Forrás: fortepan.hu
Szeged Széchényi tér, 1894. Forrás: fortepan.hu

Vonalak

  • 1908-tól (Személy)pályaudvar- Szeged Pláza(Rókusi pályudvar) (1927-ben belvárosi vonalvezetése módosításra került)
  • 1908-tól Belvárosi temetői vonal, a másik végállomás először a Széchényi tér, 1913-tól Erzsébetliget, 1927-től Somogyi u., 1990-től Dugonics tér, 2002-től Tarján
  • 1908-tól felsővárosi (tarjáni) vonal: Széchényi tértől a Vásárhelyi úton át
  • 1908-tól vágóhídi vonal, először a Gedő mulató és Közvágóhíd között közlekedett, 1951-ben meghosszabbították a vasútig (Kecskés)
  • 1908. Aradi vértanúk tere- Tisza L. krt.- Kossuth L. sgt.
  • 1909-1919 és 1949-1969 újszegedi vonal: Belvárosi temető(korábban Széchényi tér)- Erzsébetliget, majd Széchényi tér- Újszeged pu.
  • 1927-1977. Petőfi-telepi vonal: Anna-kút - Petőfi-telep, 1943-1972. Vágóhíd- Anna-kút - Petőfi-telep
  • 1950-1977. dorozsmai vonal, belső végállomás a Somogyi utcában, 1963-tól a Rókusi Kórháznál, 1972-től a Előregyártó telepnél volt. Kiskundorozsma 1973-ig önálló település volt,
  • 1950-1966. Átrakó pályaudvari vonal: a kisvasút végállomását kötötte össze a belvárossal (Mars tér, majd Dugonics tér)
  • 2012-től Szeged pályaudvar- Európaliget (csak rövidebb az újépítésű szakasz: Rókus- Európaliget)

Szegedi villamosvonalak 1965. Forrás: tundria.com
Szegedi villamosvonalak 1965. Forrás:tundria.com

Járművek

1908-ban a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól 25 db motorkocsit és 6 db pótkocsit szereztek be, majd 1910-ben újabb 8 db pótkocsit. A villamososok egy része az 1950-es években ikerkocsivá lett alakítva. A győri járművek döntő része 1962-ig selejtezésre került, az utolsó 1983-ban. 1913-ban a Schlick-gyártól 8 db motorkocsit és pótkocsit vettek, a pótkocsik előbb motorkocsivá, később ikerkocsivá lettek átalakítva.Selejtezésük 1971-ben és 1977-ben történt.

Az 1950-es, 1960-as években többször érkeztek Budapestről kis darabszámmal főleg használt villamosok Budapestről, pl.1961/62-ben 6 db BKVT S motorkocsi vagy 1963-65-ben 11 db BVVV H motorkocsi, ezek az 1970-es évekig közlekedtek.

1962 és és 1985 között 42 db FVV csuklós villamost ("Bengáli") állítottak forgalomba, voltak ezek között újak és használtak, egy- és kétírányúak, három, öt és tízajtósak. A legtöbb kocsit 1989 és 1998 között vonták ki a forgalomból, mára csak egyetlen szerelvény maradt meg.

1997/98-ban és 2003/2005-ben új és használt Tátra villamost vásároltak, összesen 33 darabot.
2011/12-ben 9 db új Pesa csuklós kocsi érkezett Lengyelországból.
Ez a két típus közlekedik jelenleg Szegeden.

55-ös pótkocsi egy Schlick motorkocsival a Széchenyi téren. Forrás: villamosok.hu
55-ös pótkocsi egy Schlick motorkocsival a Széchenyi téren. Forrás: villamosok.hu
Pesa. Forrás: Wikipedia
Pesa. Forrás: Wikipedia

Egyéb információk

1923-ban a belga érdekeltség kivonult a vállalatból, a budapesti villamos tröszt vette át. A villamos társaság neve 1950. április 14-ével Szegedi Villamos Vasút Vállalat, 1955-től Szegedi Közlekedési Vállalat lett.

A SZKT járműállományába három nosztalgiajármű is tartozik: egy három ajtós FVV csuklós villamos, egy FVV ikerkocsi és egy MWG motorkocsi, amelyek időnként nosztalgiameneteket bonyolítanak le. Valamint rendelkeznek egy rekonstruált omnibusszal is.

12 psz. MWG nosztalgiavillamos. Forrás: Wikipedia
12 psz. MWG nosztalgiavillamos. Forrás: Wikipedia

Tervek

Jelenleg (2019.) zajlik a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain vonal építése: az új villamosvonal kiépítése Hódmezővásárhely belterületén, a nagyvasúti pálya korszerűsítéséből a két település között, valamint a vasút és a szegedi villamosvonal összekapcsolása. Tramtrain rendszerű kapcsolat létrhehozása felmerült Szeged-Szabadka és Szeged-Békéscsaba viszonylatban is.

Az egykori 7-es villamos emlékére kiállított régi villamos a Somogyi utcában. Kép: Sör és Sín, 2009.06.19.
Az egykori 7-es villamos emlékére kiállított régi villamos a Somogyi utcában. Kép: Sör és Sín, 2009.06.19.