Temesvár

1899. július 27-én nyílt meg a város normálnyomtávú villamoshálózata, először a fővonalon indult meg a forgalom. A villamosvonalak nagyrészt a korábbi lóvasútvasút villamosításából, kisebb részben új vonalak kiépítéséből jöttek létre. A hálózat üzemeltetője a Temesvári Villamos Városi Vasút Rt. (1897.) volt.

Temesvári képeslap. Forrás: magyarvagyok.hu
Temesvári képeslap. Forrás: magyarvagyok.hu

Előzmények

1869. július 8-án nyílt meg az első lóvasúti vonal Temesváron belvárosi Szent György tér és a gyárvárosi Angol Királynő étterem között. Még ugyanebben az évben indult meg a forgalom a Péterváradi kapun át Józsefváros felé, majd 1871-ben a Béga folyő feletti híd megépítése után elérte a lóvasút a józsefvárosi vasútállmást. Az összesen 11 kilométer hosszú egyvágányú (kitérők 300 méterenként voltak) vonalakon 1898-ban 875000 utas utazott. A hálózat üzemeltetője az 1867-ben alakult Temesvári Közúti Vaspálya Rt. volt, a várostól 40 évre kaptak koncessziót.

A forgalom a bécsi Spiering vállalat 21 személykocsijával és két poggyászkocsijával indult meg, majd 1891-ben öt további kocsi került beszerzésre Grazból

. Felmerült a lóvasút gőzüzemre való átállátása is.

Temesvári nosztalgia lóvasút. Forrás: hetiujszo.ro
Temesvári nosztalgia lóvasút. Forrás: hetiujszo.ro

Információk

A fővonal elve kétvágányú szakaszokkal épült, amelyek hossza később megnőtt. A teljes hálózat hossza négy mellékvonal (pl. erzsébetvárosi, temetői) kiépülése után 17.1 km volt. A vonalakon teherforgalom is zajlott.

1904-ben a villamost üzemeltető cég a város tulajdonába került.

A forgalom az aradi Weitzer gyár 17 motorkocsijával indult meg, amihez később még 18 db járművet vásároltak a győri MWG és a budapesti Schlick cégtől. 1906-ig lóvasúti kocsikat is használtak pótkocsiként.

Temesvári villamos. Forrás: villamosok.hu
Forrás: villamosok.hu
Kép: Sör és Sín, 2018.06.22.
Kép: Sör és Sín, 2018.06.22.