Újvidék

1911. szeptember 30-án adták át a város 7.3 kilométer hosszú, normál nyomtávú, három vonalból álló villamoshálózatát, A vonalak kiépítője és hálózat üzemeltetője a Részvénytársaság Villamos Közlekedési Vállalatok Számára volt, maga a tulajdonjog később a helyi alapítású Újvidéki Villamossági Részvénytársasághoz került át.

Forrás: utikalandok.blogspot.com
Forrás: utikalandok.blogspot.com

Információ

Vonalak:
  • Fővonal: Pályaudvar- Petőfi u.- Fő tér- Kossuth u.- Dunaparti hajóállomás
  • Fő tér- Kossuth u.- Búza tér- Temerini u.
  • Fő tér- Rákóczi u.- Széna piac- Artézi fürdő- Futtaki út

1913-ban a villamosok 1599752 utast szállítottak, így egy lakosra évi 48 utazás jutott.

Forrás: Ebay
Forrás:Ebay

Járművek

A szolgáltatást 15 db Ganz mozorkocsival indították el, de később beszereztek újabb járműveket is. Valamennyi villamosvonal esetében maximum 25 km/h sebességet írtak elő. Különleges szakaszokban, de egye shelyeken ez csak 4 km/h volt.

Forrás: Pinterest
Forrás:Pinterest

A vég

A villamoshálózatot 1958-ban bezárták, a síneket felszedték. A fejlesztések hiánya és a rossz karbantartás és az olcsó dízel miatt gazdaságosabbnak ítélték a buszközlekedést. Az 1990-es évektől tervezik a villamosközlekedés újbóli kiépítését.

Az egykori villamosre emlékeztető kiállított villamoskocsi, presszó. Forrás: zoover.hu
Az egykori villamosra emlékeztető kiállított villamoskocsi, presszó. Forrás: zoover.hu